

SCIENCE
Exxon disputed climate findings for years. Its scientists knew better.
[image: View of Exxon Mobil storage tanks of the petrochemical industry in the port of Rotterdam, Netherland]
View of ExxonMobil storage tanks of the petrochemical industry in the port of Rotterdam, Netherlands.
AP Photo/Peter Dejong
Research shows that company modeled and predicted global warming with 'shocking skill and accuracy' starting in the 1970s
Projections created internally by ExxonMobil starting in the late 1970s on the impact of fossil fuels on climate change were very accurate, even surpassing those of some academic and governmental scientists, according to an analysis published Thursday in Science by a team of Harvard-led researchers. Despite those forecasts, team leaders say, the multinational energy giant continued to sow doubt about the gathering crisis.
In “Assessing ExxonMobil’s Global Warming Projections,” researchers from Harvard and the Potsdam Institute for Climate Impact Research show for the first time the accuracy of previously unreported forecasts created by company scientists from 1977 through 2003. The Harvard team discovered that Exxon researchers created a series of remarkably reliable models and analyses projecting global warming from carbon dioxide emissions over the coming decades. Specifically, Exxon projected that fossil fuel emissions would lead to 0.20 degrees Celsius of global warming per decade, with a margin of error of 0.04 degrees — a trend that has been proven largely accurate.
“This paper is the first ever systematic assessment of a fossil fuel company’s climate projections, the first time we’ve been able to put a number on what they knew,” said Geoffrey Supran, lead author and former research fellow in the History of Science at Harvard. “What we found is that between 1977 and 2003, excellent scientists within Exxon modeled and predicted global warming with, frankly, shocking skill and accuracy only for the company to then spend the next couple of decades denying that very climate science.”
[image: Geoffrey Supran,]
“This paper is the first ever systematic assessment of a fossil fuel company’s climate projections, the first time we’ve been able to put a number on what they knew,” said Geoffrey Supran, lead author.
File photo by Stephanie Mitchell/Harvard Staff Photographer
“We thought this was a unique opportunity to understand what Exxon knew about this issue and what level of scientific understanding they had at the time,” added co-author Naomi Oreskes, Henry Charles Lea Professor of the History of Science whose work looks at the causes and effects of climate change denial. “We found that not only were their forecasts extremely skillful, but they were also often more skillful than forecasts made by independent academic and government scientists at the exact same time.”
Allegations that oil company executives sought to mislead the public about the industry’s role in climate change have drawn increasing scrutiny in recent years, including lawsuits by several states and cities and a recent high profile U.S. House committee investigation.
Harvard’s scientists used established Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) statistical techniques to test the performance of Exxon’s models. They found that, depending on the metric used, 63-83 percent of the global warming projections reported by Exxon scientists were consistent with actual temperatures over time. Moreover, the corporation’s own projections had an average “skill score” of 72 percent, plus or minus 6 percent, with the highest scoring 99 percent. A skill score relates to how well a forecast compares to what happens in real life. For comparison, NASA scientist James Hansen’s global warming predictions presented to the U.S. Congress in 1988 had scores from 38 to 66 percent.
[image: Graphic of Exxon predictions.]Summary of all global warming projections reported by ExxonMobil scientists in internal documents between 1977 and 2003 (gray lines), superimposed on historically observed temperature change (red). Solid gray lines indicate global warming projections modeled by ExxonMobil scientists themselves; dashed gray lines indicate projections internally reproduced by ExxonMobil scientists from third-party sources. Shades of gray scale with model start dates, from earliest (1977: lightest) to latest (2003: darkest).
The researchers report that Exxon scientists correctly dismissed the possibility of a coming ice age, accurately predicted that human-caused global warming would first be detectable in the year 2000, plus or minus five years, and reasonably estimated how much CO2 would lead to dangerous warming.
The current debate about when Exxon knew about the impact on climate change carbon emissions began in 2015 following news reports of internal company documents describing the multinational’s early knowledge of climate science.  Exxon disagreed with the reports, even providing a link to internal studies and memos from their own scientists and suggesting that interested parties should read them and make up their own minds.
“That’s exactly what we did,” said Supran, who is now at the University of Miami. Together, he and Oreskes spent a year researching those documents and in 2017 published a series of three papers analyzing Exxon’s 40-year history of climate communications. They were able to show there was a systematic discrepancy between what Exxon was saying internally and in academic circles versus what they were telling the public. “That led us to conclude that they had quantifiably misled the public, by essentially contributing quietly to climate science and yet loudly promoting doubt about that science,” said Supran.
[image: Naomi Oreskes]
“I think this new study is the smoking gun, the proof, because it shows the degree of understanding ... this really deep, really sophisticated, really skillful understanding that was obscured by what came next,” said Harvard Professor Naomi Oreskes.
Harvard file photo
In 2021, the team published a new study in One Earth using algorithmic techniques to identify ways in which ExxonMobil used increasingly subtle but systematic language to shape the way the public talks and thinks about climate change — often in misleading ways.
These findings were hardly a surprise to Oreskes, given her long history of studying climate communications from fossil fuel companies, work that drew national attention with her 2010 bestseller, “Merchants of Doubt.” In it she and co-author, Caltech researcher Erik Conway, argued that Exxon was aware of the threat of carbon emissions on climate change yet waged a disinformation campaign about the problem.  Despite the book’s popularity and the peer-reviewed papers with Supran, however, some continued to wonder whether she could prove the effect these campaigns had, if they indeed made a difference.
“I think this new study is the smoking gun, the proof, because it shows the degree of understanding … this really deep, really sophisticated, really skillful understanding that was obscured by what came next,” Oreskes said. “It proves a point I’ve argued for years that ExxonMobil scientists knew about this problem to a shockingly fine degree as far back as the 1980s, but company spokesmen denied, challenged, and obscured this science, starting in the late 1980s/early 1990s.”
Added Supran: “Our analysis here I think seals the deal on that matter. We now have totally unimpeachable evidence that Exxon accurately predicted global warming years before it turned around and publicly attacked climate science and scientists.”
The authors of this research were supported by a Rockefeller Family Fund grant and Harvard University Faculty Development funds.
The Daily Gazette

image3.jpeg
Temperature change (°C)

| | 1
1900 1950 2000 2050 2100

== Observed temperature change

ExxonMobil's projected temperature changes




image4.jpeg




image1.jpeg




image2.jpeg




